יום חמישי, 9 בפברואר 2012

הדרת נשים - פרק ג'

הנה קטע מאלף על הטכניקה של התקשורת, שקראתי בספר "סופר פריקונומיקס" מאת סטיבן לוויט וסטיבן דבנר (הוצאת כתר):
"... חודשי הקיץ של של 2001 זכו בארצות הברית לכינוי 'הקיץ של הכרישים'. התקשורת סיפרה סיפורים מסמרי שיער על טבח בידי כרישים. הדוגמה הבולטת היתה סיפורו של ג'סי ארבוגסט, ילד בן שמונה ששיחק במימי מפרץ מקסיקו החמימים והרדודים בפנסקולה שבפלורידה, ולפתע תקף אותו כריש שורי, תלש את זרועו הימנית וטרף גם חלק נכבד מירכו. מגזין 'טיים' הקדיש גיליון למקבץ כתבות על מתקפות כרישים, וכך נפתחה הכתבה המרכזית:
הכרישים באים בשקט, בלי אזהרה. הם תוקפים באחת משלוש דרכים: פגע וברח, נגח ונשך והתגנבות. התקיפה השכיחה ביותר היא פגע וברח. הכריש אולי רואה את סוליית הרגל של השוחה, חושב שהיא דג ונושך לפני שהוא מגלה שאין זה הטרף הרגיל שלו.
נכון מפחיד?
אדם הגיוני אולי לא יתקרב שוב לאוקיינוס. אבל כמה תקיפות כרישים באמת קרו בשנה ההיא?
נסו לנחש – חלקו את המספר שניחשתם לשניים וחלקו עוד כמה פעמים בשניים. בכל שנת 2001 היו בכל העולם רק 68 התקפות של כרישים, ומהן 4 קטלניות.
לא זו בלבד שהמספרים קטנים מכפי שהשתמע מהבהלה שזרעה התקשורת; הם גם לא היו גבוהים מהמספרים בשנים שקדמו לה ובשנים שבאו אחריה. בין 1995 ל-2005 היו בממוצע 60.3 תקיפות של כרישים ברחבי העולם מדי שנה; המקסימום היה 79 תקיפות והמינימום – 46. מספר ההרוגים השנתי הממוצע היה 5.9; המקסימום היה 11 והמינימום – 3. במילים אחרות, הכותרות בקיץ 2001 יכלו באותה מידה להיות גם 'התקפות הכרישים השנה עומדות על הממוצע', אבל כותרת כזאת לא היתה מן הסתם מוכרת עיתונים.
לכן בואו נניח רק לרגע לג'סי ארבוגסט האומלל ולאסון שפקד אותו ואת משפחתו ונחשוב כך: בעולם שיש בו יותר מ-6 מיליארד בני אדם, רק ארבעה מהם מתו ב-2001 מהתקפות של כרישים. קרוב לוודאי שיותר אנשים נדרסים מדי שנה על ידי ניידות תקשורת.
... ובכל זאת נוצלה בהלת הכרישים בלי מעצורים בקיץ 2001 וזרעה אימה מוחלטת שלא שכחה עד התקפת הטרור על מרכז הסחר העולמי והפנטגון ב-11 בספטמבר. כמעט 3,000 איש קיפחו את חייהם באותו היום – בערך ב-2,500 יותר ממי שקיפחו את חייהם בתקיפות כרישים מאז שהתחילו לתעד אותן, בסוף המאה השש עשרה
".
לא בדקתי, אבל יש לי תחושה חזקה שגם "התקפות החרדים" עמדו השנה על הממוצע...
להשלמת העניין, ראו כאן וכאן וכאן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה