יום רביעי, 30 בנובמבר 2011

ראיה מורכבת יותר

מדוע אנחנו רואים את העולם שסביבנו בתלת-מימד?
בגלל מבנה העיניים שלנו.
כל עין רואה את החפץ, בו אנו מביטים, מזוית מעט שונה, וכאשר המוח מאחד את שתי התמונות נוצרת תמונה תלת-מימדית.
הטכניקה הזו נכונה גם במישורים אחרים בחיים שלנו.
הלא כל אחד מאתנו רואה את העולם מזוית קצת שונה. אם יתקיים התנאי - שהתמונה שלי ושלך יתאחדו - הרי שקיבלנו תמונה אחרת, יפה יותר, מורכבת יותר ועמוקה יותר.

יום שלישי, 29 בנובמבר 2011

לאהוב את האנושות ולשנוא בני אדם

גדי טאוב, בפרק החמישי של ספרו "המרד השפוף" (עמ' 250 ואילך) עוסק בהרחבה בתנועת ה"פוסט מודרניזם" ובכשליה. הפרק כולו מומלץ לקריאה, אך כאן ברצוני להביא כמה שורות מאלפות, מתוך תת-פרק שכותרתו "מיזנטרופיה (=שנאת אדם) בלבוש הומניזם":
"האכזבה שמתוכה צמח הייאוש החדש, היא מהומות הסטודנטים של שנות השישים. דור הפי. סי. (פוסט-מודרניזם) של היום הוא דור ילדי הפרחים של אתמול, והוא נושא איתו עלבון עמוק שהתרבות שלו עלבה בו. מפני שהמרד לא רק נכשל... [אלא ש]גם הדור המורד עצמו, נספג אל תוך הסדר החברתי שבו ביקש למרוד, נבלע בו, בלי להשאיר סימן.
מרד דור האהבה נשען על אמונה אוטופית, על פתרונות שהיו אמנם קלושים בתוכנם... הם לא רצו רפורמות, הם רצו - למרות שלא היה להם עצמם מושג איך לבצע את הדבר - להחליף לחלוטין את הסדר הקיים. להציב במקומו אי-סדר נפלא וחופשי, שבו המשאלות והמאוויים של כולם יוגשמו, ללא הגבלה, בלי חוקים, בלי הורים, בלי דאגות. הם ראו בעיני רוחם איזה "מצב טבעי" ראשוני ונפלא, שדמה יותר למושגים שלנו על גן עדן... מאשר למושג שלנו על חברה אנושית.
עומק האכזבה התאים לגובה הציפיות והצטרף אל השורה הארוכה של אכזבות שסיפקה המאה העשרים...
לכן פנתה תשומת הלב, ובחמת זעם, אל הרע והמעוות. היא פנתה מן התקווה לשינוי, אל האכזבה ואל עוולות, שחלקם ממשיים מאד. אל העובדה שלמרות הערכים היפים המתנוססים על הדגל האמריקאי, למרות ההצהרה על המחויבות לשוויון וחירות, אין בארץ המובטחת די חרות ודי שיוויון...
עם התעצמותו של הייאוש מן האפשרות לשינוי, התגברה המלחמה כנגד הטבע האנושי. יותר ויותר תכונות אנושיות שנתגלו כבלתי מתאימות לחזון, תויגו כ"בורגניות" עד שלא נשארו לאדם תכונות כלל.
בגלגולה הנוכחי הפכה המלחמה התיאורתית כנגד האופי הבורגני למלחמה נגד מה שהוא מכונה "מהותנות". נגד האמונה שיש לאדם טבע קבוע כלשהו. וזה האביזר התיאורתי האמור לכסות על ערוות המיזנטרופיה והשנאה העמוקה של הפי. סי .לחברה האנושית סביבו.
תפיסת הפי. סי. את עצמו כהומניזם, על אף שהוא בז לכל מה שאנחנו מכירים כאנושי, מתאפשרת רק בזכות ההתנגדות הזאת ל"מהותנות".
הם שונאים את בני האדם שקיימים בפועל, משום שאלה - אופיים, התנהגותם, רצונותיהם, טעמם, תרבותם, נטייתם לזוגיות ואהבה, תאוותיהם המיניות, שאיפותיהם וחלומותיהם - אינם אלא קונסטרוקט מלאכותי שהמציאה הבורגנות.
לעומת זאת הם ממשיכים לאהוב את בני האדם שהיו-יכולים-להיות.
כדי שנוכל לדבר על אותם בני-אדם תיאורתיים, אנחנו צריכים לתפוס אחרת את בני-האדם הממשיים: אף אחת מתכונותיהם אינה יכולה להיות מהותית להם. וכך אפשר להמשיך לאהוב את האנושות ולשנוא את האנשים...".
כנגד זה אני רוצה להציב רעיון שכותב הרב שמשון רפאל הירש בפירושו לתורה על פרשת השבוע שלנו (פרשת ויצא).
בפרשה מסופר על יעקב שנרדם בהר המוריה, במקום בו עמד לימים בית המקדש, ובחלומו ראה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה ומלאכי אלוקים עולים ויורדים בו (בראשית כח, יב-יג).
חז"ל מסבירים את פשר עליית וירידת המלאכים בסולם, במילים הבאות:
"עולים ומסתכלים בדיוקנו של מעלה ויורדים ומסתכלים בדיוקנו של מטה" (חולין צא, ב).
והגמרא ממשיכה:
בעו לסכוניה (=רצו המלאכים להזיק לו ולפגוע בו), מיד 'והנה ה' נצב עליו' (לשמרו, רש"י).
וכותב על כך הרב הירש (בשינויי לשון קלים):
"הם עולים ומסתכלים בתמונה האידיאלית של האדם, כפי שעליו להיות, ויורדים ומשוים כנגדה את תמונתו כפי מה שהוא... עולים למעלה... ויורדים ומוצאין אותו ישן, ישן בְּמָקוֹם שנועד לעורר בו מחשבות על תעודתו... לפיכך "בעו לסכוניה", מיד - והנה ה' נצב עליו... "ה'"(=מידת הרחמים) כאן, בא בניגוד אל "אלהים" שב"מלאכי אלהים". המלאכים הם שליחי אלהים בסדר עולם... ובו הכל נמדד ונשקל במידת הדין. הם רואים כל אדם רק כפי מה שהוא... אולם "ה'" עומד על ידו, ה' במדת הרחמים; מידה זו מתגלה בעיקר בחינוך האדם, והיא רואה לא רק עבר והווה, כי אם צופה כל נעלם ומעצבת עתידות. היא רואה באדם שבהווה את האדם שבעתיד, ואם יש בו שורש וגרעין טוב, היא שומרת עליו ומקדמת אותו".
ובכן, מתברר שישנה נקודת מבט יותר גבוהה משל מלאך.
אז אולי אתה "מלאך" ולכן לא רואה זכות קיום לכל מי שאינו מושלם, שלא תואם את המודל הסופר-אידיאלי של האדם.
אבל המבט הגבוה יותר, הוא מבטו של אלוקים. הוא המבט שמאמין באדם ורואה את הנקודה הטובה שטמונה בו, גם אם היא חבויה עמוק וטרם התגלתה, וגם אם היא קטנה ולעולם לא תקיף את כל כולו, ואף לא תכסה על כל מגרעותיו וחסרונותיו.
אלוקים "ניצב" על האדם שנמצא בתחתית הסולם, ששוכב על הקרקע, שומר עליו ומאמין בו.
נמצא שהאמונה באלוקים, ובעקבות כך אימוץ זוית הראיה שלו, מביאה אותנו לאמונה באדם.

חיית המתכת - בפתח ביתי

כמה כשרון צריך בשביל לכתוב את השיר הבא (מאיר אריאל):

תקופת המתכת, עידן הברזל
מזכיר לי חיה מחזון דניאל
חיית המתכת חיית הברזל
כל כך דומה שאני מתבהל...

בשנת אחת לבלטשאצר מלך בבל
חזון בחלום ראה דניאל
ותעלינה ארבע חיות גדולות מהים
וכל חיה מסמלת מלכות בעולם
והרביעית שונה ומשונה מקודמותיה
מפחידה ואימתנית ותקיפה בתנועותיה
עם שיני ברזל גדולות אוכלת וגורסת
והשאר בציפורני נחושת דורסת
ועשר קרנים לה והקטנה מתוכם צומחת וגדלה
וצצות בה כעיני בני אדם
ופה מדבר גדולות מתרברב
סופה להתקטל ולהתחרב

חיית המתכת חיית הברזל
מלכות משונה שחזה דניאל
תקופת המתכת עידן הברזל
כל כך דומה שאני מתבהל...

כל המגדלים המשוננים האלה הנוגסים בתכלת
כל השפיצים האלה בגרפים
ברזל כתנין, מתכת כפרד
ברזל כציפור, מתכת ג'ירפה
ברזל מצופה מתכת ערמומית
מוזרמת אלקטרוניקה, מוזרקת נתונים
פרצוף של שפחה, לא עושה ענינים
עם הרשת הכי גדולה של סוכנים כפולים
כל המחשבים האלה
המרדימים האלה, העוקרים האלה
את אצבעותינו...מעולמנו...

תקופת המתכת, עידן הברזל
הזו הרביעית שראה דניאל
בחזיונות לילה אז בבבל
האם זה עכשיו שוב מתגלגל...?

גורסת, דורסת, הורסת, הודקת,
ומשווקת את זה כחופש דיבור
מוצצת ויורקת, משתמשת וזורקת
עצם לתחקירני זכות הציבור
קרנים שולטות רחוק, עיניים בכל מקום,
פה לא מפסיק ללהג
אומר מה לרצות, מה לחשוב,
מה להיות, מה לעשות ואיך להתנהג
והמונים המונים חצי אוטומטי
הלומי פטישוני כסף סמויים
רצים רצים מפוקדי ריצודים מהבהבים
עטופים במגילה של תנאים וזכויות
מסוממי קידמה והתפתחויות
לעבוד בלי דעת ולשרת
לשמש ולשמן את
חיית המתכת חיית הברזל
לכל מקום יגיעו יונקותיה
שלטון המתכת מלכות הברזל
בני אדם, טיפות של דם וקשקשיה

מקובל שהרביעית היא רומי
מקובל שרומי היא אדום
ממש כך או באופן סמלי יש די הרבה מרומי היום
כל הקולוסיאום הכל-עולמי הזה
עם חלונות ההצצה אל הזירה
המלאה גלדיאטורים שהם חיות טרף
ודם מציף את תת ההכרה
תחליף תחנות תמיר ערוצים
תשוטט כאוות נפשך בעולם
תחשוב שאתה מחוץ לכל זה
לא נוגע לך זה שם
אבל בינתיים בעצם מה שקורה זה
שאתה עוד אחד שיורה ויורה
מתרגל לחסל בלחיצת כפתור
חיית טרף גלדיאטור

תקופת המתכת, עידן הברזל
מזכיר לי חיה מחזון דניאל
חיית המתכת, חיית הברזל
כל כך דומה שאני מתבהל...

(ארמית):
חזה הוית באדין מן קל מליא רברבתא די קרנא ממללה,
חזה הוית עד די קטילת חיותא והובד גשמה ויהיבת ליקדת אשא.
אתכרית רוחי אנה דניאל וחזוי ראשי יבהלנני...

--
והנה ביצוע יפה של שולי רנד
אז מה באמת עושים עם "חיית המתכת"? מה עושים עם "כל המחשבים האלה, המרדימים האלה, העוקרים האלה, את אצבעותינו...מעולמנו..."?
אני מכיר כמה איים שלווים, אליהם טרם הגיעה תקופת המתכת, אבל אל ביתי (ולבתים של חרדים רבים) היא כבר  הולכת ומזדחלת באיטיות אך בעקביות... מראה פנים שוחקות של התקדמות, של נוחות, אך בצוף דבשה המריר, אופפת אותנו בכבליה, משעבדת ומתעמרת בנו.


יום חמישי, 24 בנובמבר 2011

תבוא רעב

בהמשך לפוסט הקודם, הנה רעיון נוסף שחשבתי בעניין הזה.
יועצים לכלכלת המשפחה אומרים תמיד: אל תבואו לקניות רעבים, כי כשרעבים - רוצים יותר, ואז מנסים לבלוע הכל עם העניים, ו...הקנייה יוצאת גדולה מדי ולא מחושבת.
לתפילה לעומת זאת ההמלצה היא אחרת: תבוא רעב.
יש הלכה שאסור לאכול לפני התפילה, יש לכך סיבה, אבל מלבד זאת אפשר לומר עוד:
כשאתה בא רעב וחסר, יש סיכוי לתפילה אמיתית.
המניע של התפילה - הרגשת חסרון.
אדם שבע ומדושן עונג - לא יוכל להתפלל.
לדקלם את המילים - אולי כן, אבל לא להתפלל.

צורי וגואלי

השבוע התחדש לי משהו בביאור הפסוק: "יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך ה' צורי וגואלי" (תהלים יט, טו), או יותר נכון במילות הסיום: "ה' צורי וגואלי".
חשבתי לעצמי על המבט הפסימי של התרבות המערבית על האדם, אחרי שנתגלה במערומיו וכל חולשותיו נפרסו לעין כל. מאז פרויד ועד ימינו גדודים של פסיכולוגים, סוציולוגים, פילוסופים, ולבסוף גם אמצעי התקשורת והבידור, מראים את האדם האנוכי, הלא-מושלם, המוּנע מצרכים פיזיים-בהמיים, מוכיחים שוב ושוב את אפסותו, את היותו בסך הכל חיה - אמנם קצת מתוחכמת - אבל חיה!
מכאן נובע הלך רוח קודר של חוסר אמונה, לא אמונה באלוקים, באדם! מכאן נובעת שנאה עצמית הולכת וגוברת של האדם אל עצמו ואל זולתו. תיעוב נוראי על חוסר שלמותו של האדם.
ומצד שני, האם ניתן להכחיש את חוסר המושלמות של האדם? לא ולא!
"כגון אנו - בינונים", אמר רבא (ברכות סא), איננו מושלמים כלל וכלל, ואת הידיעה הזאת אנחנו נושאים בקרבנו בצער. אולם, לידיעה זאת גם יתרון גדול ועצום:
הציפיה לגאולה.
אדם מושלם (וגם זה שחושב שהוא כזה) אינו חסר כלום. הוא לא זקוק לגאולה.
וכשהוא לא זקוק לגאולה, הוא גם לא נצרך לתפילה.
וזה אוצר יקר שהוא מפסיד.
לכן:
ה' צורי - אמנם, ה' יצר אותי, אך זה לא מספיק: אני עדיין חסר ולא מושלם, ולכן:
וגואלי - זה השלב השני: אני זקוק לגאולה, זקוק נואשות, וככל שאדע זאת יותר, כך אוכל להודות יותר על כך שנבראתי חסר! כי אם לא הייתי נברא חסר, לא הייתי זוכה לתקווה, לתפילה, לציפיה לגאולה, שגם במובן החווייתי הפשוט, אלו חוויות עוצמתיות יותר מן ההנאה הפשוטה מהרגע החולף.

שעת רגישות

לכל אחד (כנראה) תקופות או זמנים מסויימים, שבהם הוא יותר רגיש, יותר פגיע, יותר שברירי. אצל הבת שלי זיהיתי נקודת רגישות כזו - בכל פעם שהיא חוזרת מבית הספר.
היא מגיעה עייפה, פיזית ומנטלית, וגם רעבה, ולכן מגיעה בקלות מדהימה לידי בכי. כל סיבה, הקטנה והשולית ביותר שתהיה, מביאה אותה לידי בכי משופע דמעות.
עצם הזיהוי של הזמן שהיא חוזרת כזמן מועד לבכי, גורם לי להיות מוכן לכך, להגיב במתינות ובסבלנות, ולעתים גם למנוע את הבכי או לכל הפחות לסיים אותו יפה ומהר.
נקודה זו יפה גם לגבי עצמנו. גם לנו יש "שעות רגישות", זמנים בהם אנו עם אנרגיה מצומצת, סבלנות מוגבלת וכו'. אם נכיר את שעות הרגישות שלנו, נדע להתכונן אליהן. נוכל להפחית את רמת הדרישות שלנו מעצמנו באותה שעה, וגם להתאים לה את המטלות המתאימות.

יום שני, 21 בנובמבר 2011

שורש האהבה

פירוש הרש"ר הירש על הפרשה שקראנו בשבת האחרונה, פרשת השידוך בין יצחק לרבקה, עמוס ברעיונות על הזוגיות בעם ישראל. כאן העתקתי קטע אחד מתוכו (על הפסוק: "ויביאה יצחק האהלה...ויקח את רבקה ותהי לו לאשה ויאהבה..." בראשית כד, סז):

אף זו תכונה, אשר ברוך ה', לא נטשטשה בזרע אברהם ושרה, יצחק ורבקה!
ככל שהוסיפה להיות אשתו, כן גדלה אהבתו!
כדוגמת נישואין אלה של הבן היהודי הראשון, כן נוסדים הנישואין, רוב הנישואין בישראל, לא על יסוד התשוקה, אלא על פי שיקול התבונה. הורים וקרובים נמלכים בעצמם, אם הצעירים מתאימים זה לזו; משום כך גוברת האהבה, ככל שהם מרבים להתוודע זה לזו.
אך רוב הנישואין בעולם הלא-יהודי נגמרים [=נעשים] על פי מה שם קוראים "אהבה", ואין לו לאדם אלא להציץ בתיאורי הנובלות הלקוחים מהחיים, כדי להיווכח מיד, מה רבה שם התהום בין ה"אהבה" שלפני הנישואין לבין זו שאחריהם, איך הכל אחר-כך תפל וחסר טעם, מה שונה הכל מתיאורי הדמיון וכו'.
"אהבה" זו היתה עיוורת, ועל כל שעל בעתיד - אכזבה; לא כן הנישואין בישראל, שעליהם הוא אומר: "ויקח את רבקה ותהיה לו לאשה ויאהבה". שם החתונה איננה שיא הפריחה, אלא השורש לאהבה!

יום רביעי, 16 בנובמבר 2011

למה אתה לא מקבל את מה שאתה רוצה

כשהילד שלי (שנתיים פלוס) מקבל ממני ממתק, נניח קוביית שוקולד, הוא ממהר לבלוע אותה בכדי לקבל אחת נוספת מהחבילה שנמצאת ביד שלי. הוא דוחס אותה במהירות לפה וכלל לא נהנה ממנה, העיקר לקבל עוד. אז לפעמים אני נותן לו ממתק, ומהר מאד, לפני שיספיק להכניסו לפה, אני סוגר את האריזה בהפגנתיות ואומר בקול: "זהו", ואז ממהר לסלק את האריזה משדה הראיה שלו. אני לא עושה זאת כי יש לי בעיה להביא לו עוד, אני פשוט רוצה שיהנה באמת ממה שקיבל. וזה עובד: כשאני עושה את זה, אני רואה שהוא אוכל את מה שקיבל לאט, בנחת, ומתענג על כל ביס.
וחשבתי שאולי זו הסיבה שלפעמים אנחנו לא מקבלים את מה שאנחנו רוצים. פשוט כדי שנתחיל ליהנות קצת ממה שכבר קיבלנו.